lördag 17 oktober 2009

Halloweenaftonen, del 4

Radion brusade och knastrade innan Amanda hittade den rätta stationen. Med monoton röst började nyhetsuppläsaren läsa upp kvällsnyheterna. Nyhetsuppläsaren kunde också berätta att det skulle bli kallt inatt, ända ner till fem minusgrader.


Systrarna visste att de måste hämta in mera ved, för att huset skulle hållas varmt inatt. Lydia reste sig upp med en gång för att få det överstökat. Hon tog på sig sin kappa och yllesjal, och stack fötterna i galoscherna. Med vedkorgen på armen gick hon ut i den blåsiga kvällen, medan den äldre systern reste sig för att värma mera tevatten till dem båda.



Ute på den smala grusvägen, en halv mil från det gamla, gula trähuset, stretade en lång gänglig gestalt på i motvinden. Nordanvinden var kall ikväll, den gick genom märg och ben. Mannen frös om öronen, han försökte hålla händerna över dem, men det hjälpte föga.


Nåja, han hade uträttat det han måste, det som hade plågat honom i ett års tid. Nu var det uträttat, och det kändes gott att Alma äntligen hade fått lite upprättelse. Stel och frusen stretade han vidare i blåsten, nöjd över vad han hade fått uträttat.


Vägen hem kändes genast mycket kortare när han såg skräddarlampan lysa i sitt köksfönster, där bakom nästa krok.

12 kommentarer:

Ellis sa...

Spännande, kommer det någon till del i novellen? =)
Kram

Augusta sa...

Vad har den gubben ute i blåsten att göra? Låter inte bra för systrarna
Trevlig dag! Kram

Smörblomma sa...

Ellis: Jodå, det kommer nog några delar till :) Kram



Augusta: Gubben hade varit ute i ett visst ärende, som han ansåg vara viktigt. På något sätt påverkade det nog systrarna, ja.

Trevlig dag på dig med! Kram

Ellis sa...

Okej, då ser jag fram emot de andra delarna! =)
Hoppas du har haft en bra dag!
Kramar

Nett sa...

Ajaj då, tror att kommentaren min inte kom med ordentligt. Jag ser att jag har en del att läsa ikapp här. Hoppas att du får en bra start på veckan!

annepauline sa...

Det var väl Skräddar-Per som var ut och gick i blåsten? Vad hade han gjort mot den drunknade systern, tro? Hade han verkligen gjort något eller var det illasinnade rykten som han fått emot sig?

Ida sa...

aha, vad spännande! båda mina systrar går i musikklass. de vill också gå musiklinjen sedan. =)
nämen tack! vad kul att du tycker det. fast sidan är inte klar än.. men den ligger uppe nu i alla fall.
kram

Smörblomma sa...

Ellis: Dagen har varit bra, och på fredag åker jag till Tammerfors på jobbresa. Lite omväxling i vrdagen :) Kramar

Smörblomma sa...

Nett: Nej, ibland kommer inte kommentarer med som man skulle tro, det har också hänt mig :/
Ja, läs på du bara :)

Smörblomma sa...

annepauline: Ja, det var Skräddar-Per som var ute och gick i blåsten.

Skräddar-Per var en kufisk typ, en slags enstöring. Visst cirkulerar det lätt illasinnade rykten kring sådana byaoriginal, men i Skräddar-Pers fall var det så att hans egna existens blev lite hotad...



Ida: Roligt för dina systrar, min pojke läser också musik som tillval i skolan :) Kram

Rhea sa...

Nu har jag läst del 4. Spännande! Kram

Smörblomma sa...

Rhea: Bra om jag har lyckats åstadkomma spänning:) Kram