torsdag 2 juli 2009

Migräään :(


Jag har lidit av migrän idag. Det är ganska jävligt att lida av migrän i den här hettan, men nu är det över.

Säkert var det gårdagens resa till Veljekset Keskinen och Tuuri som utlöste migränanfallet. Från början var ju allt hur bra som helst; fint väder att åka iväg på shoppingtur, och vi satt till och med riktigt rymligt i bilen och allt.

Resan dit gick fint, och väl på plats shoppade jag loss riktigt. Jag handlade allt möjligt, jag var riktigt på shoppinghumör. De manliga i familjen handlade nog också, men inte alls på samma sätt som jag. De handlade mera värdefullt, som ett Playstation 3, och jag handlade mera alldagligt.

Att vandra omkring i Tuuri under många timmar i hettan, utan att dricka mera en en halv liter vatten (tillsammans med pizzan) är väl inte det bästa, fast man inte märker det just då.

Inte ens under hemresan drack jag något, min bonaquaflaska låg oöppnad hela vägen hem bredvid mig. Alla övriga drack hela tiden ur sina limsaflaskor, och de har ingen migrän idag.

När vi kom hem, kändes det väl lite ostadig och darrigt, och det var då som jag borde ha druckit en massa vatten och gått vilat en stund. Men det gjorde jag inte.

Idag klockan nio när väckarklockan ringde kändes det för jävligt. Först fattade jag inte vad det var frågan om. Jag kunde inte vända huvudet åt sidan, det smärtade för mycket, egentligen kunde jag inte röra på mig alls. Inte kunde jag öppna ögonen heller, dagsljuset gjorde att det skar till i skallen. Då fattade jag ju att det rörde sig om migrän.

Det tog mig tjugo minuter att samla krafterna så pass mycket, att jag kunde släpa mig upp ur sängen och ringa jobbet. Man kan ju inte jobba när man inte kan öppna ögonen, och knappt kan förflytta sig ens.

Sedan släpade jag mig tillbaka till sängen, tog ett värkpiller, och kunde underligt nog somna om igen. Jag sov i fyra timmar i ett sträck, viket är väldigt ovanligt vid migränanfall.

Efter det var all smärta puts väck!

Fast hela dagen har ändå varit sådär, man blir kraftlös efter ett migränanfall. Ikväll har jag också sovit en timme.

Migrän är en underlig åkomma; först slår den till som en blixt från klar himmel, och sedan efter några timmar (eller i värsta fall efter tre dygn) är den plötsligt borta. Lika snabbt och oväntat som den plötsligt uppkom!

2 kommentarer:

mr Walker sa...

Migrän måste vara hemskt att ha, inte själv drabbad men jag hade en morbror som fick anfall då och då. Han kunde inte sova bort dem, han gick ut i skogen, kunde vara borta i timmar innan det släppte.:-\

Smörblomma sa...

mr Walker: Ja det är hemskt, för migränen påverkar hela kroppen, när vanlig huvudvärk påverkar endast huvudet. Oj jessus, att orka ta sig ut i skogen vid ett anfall, jag orkar knappt ta mig ut i köket, jag. Men alla måste ju hitta sitt eget sätt, och frisk luft är ju viktigt för att anfallet skall släppa.

Jag har hört att efter övergångsåldern kan anfallen börja komma mycket tätare, eller helt upphöra, fårse hur det skall bli då :/