måndag 6 juli 2009

Hälsoblogg


Idag skall hälsobloggen handla om att röra på sig, motionera alltså. Det finns ju många bra aspekter med motion; man går ner i vikt, man mår bättre när musklerna får jobba, istället för att bara vara i stillhet, vilket i värsta fall leder till att de förtvinar. Mentalt mår man också bättre när man rör på sig.

Ta till exempel powerwalking: jag har en nio kilometer lång sträcka som jag brukar (brukade) gå. Brukade; för att nu har det varit en längre paus, semester, och före det; ja vad det nu var som gjorde att jag inte kom mig iväg.

Idag har jag återupprättat vanan igen! Och nu skall det börjas springas också! Sträckan på nio kilometer längs havet skall inte bara walkas längre.

Jag har ju aldrig använt stavar vid mitt powerwalkande, vilket gör det lättare när det nu skall springas delar av sträckan också.

Men nu, nu kommer man till en viktig sak. Man kan inte springa nio kilometer rakt av, bara så där på en gång. Istället började jag försiktigt med att springa korta knyckar sju gånger under sträckans gång.

Det är kroppen som skall styra, man får inte gå ut för hårt från början när man skall börja med något nytt, annars slutar man med sin nya vana förrän man ens hade börjat med den ordentligt.

Det kan tänkas att jag har en viss grundkondition, när jag powerwalkade som mest gick jag sju gånger i veckan niokilometers sträckan. Men i längden blir det ju ohållbart, man har ju en hel del annat här i livet också.

Nu, efter pausandet har jag tänkt att jag skall börja med två gånger i veckan, jag tror att det kan vara lämpligt så, eftersom löpningen är helt nytt för mig.

Min löparsträcka, det är meningen att jag på sikt skall springa hela sträckan, ligger längs havet. Det är viktigt att man hittar en bra miljö att motionera i också! Jag har svårt med bilar som hela tiden susar förbi mig när jag skall springa, därför har jag valt strandpromenaden, där man hela tiden kan se havet istället.

Det är väldigt meditativt att springa/powerwalka på stranden!

6 kommentarer:

Emma-Lou sa...

Hej igen! Vad härligt att du delar med dig så frikostigt av dina historier. Det är SÅ intressant att läsa. Just det här med vattnet har jag tänkt mycket på. Med Z fick de sticka hål så att vattnet gick, men hur blir det denna gång?! =D

Varför jag frågade om när de fixerade sig var för att det är då magen ändrar form, blir tyngre och det blir mer tryck. Z fixerade sig v30 och denna v27-28.

Amanda sa...

SV; Tack, det var jättekul att höra. Ja, inte att du nästan gråter kanske, men komplimangen.

Smörblomma sa...

Emma-Lou: Man vet ju aldrig hur det blir när det sätter igång, men bered dig på att förlossningen eventuellt kan starta med att vattnet bara forsar hemma. Eftersom fostret har sjunkit så långt ner, så är ju trycket på hinnorna större :)

Åhh, du har en härlig tid framför dig, min yngste fyller tretton nu i mitten av juli, men det är roligt med tonåringar också!

All lycka till dig!

Smörblomma sa...

Amanda: Du är duktig och du lyckas beröra folk med det du skriver, det är värt en komplimang. Med tanke på hur ung du är, skriver du jättebra. Fortsätt så!

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan denna strålande fina onsdagsmorgon! Jag behöver oxå skaffa mig lite ambition...Kramiz

Smörblomma sa...

Mona: Godkväll Mona. Ja ambition, ambition... Jag är ganska bra på gång nu, men nu gäller det att inte köra på för ivrigt.

För ett år sedan försökte jag mig också på att springa, men då gick jag ut för hårt. Det blev flera månaders kovalecens...

Jag tänkte försöka vara klokare den här gången, det är andra muskler som används och belastas vid löpning än vid gåing. Kramar tillbaka!