torsdag 6 augusti 2009

Brännsår och Konstens natt


Nu är det ju verkligen högsommar, som håller på att övergå lite i höst. Det märks ju inte minst under kvällar och nätter när det börjar mörkna och blir lite kallare. Det är augusti i ett nötskal det.

Och till augusti hör också Konstens natt! Detta evenemang som jag nu har väntat på i ett års tid (sedan förra årets Konstens natt, alltså!)

Ikväll var det alltså dags! Soligt och varmt var det också, tjugofyra grader varmt, inte som förra året när det spillde ner regn. En mycket trevlig kväll i sikte, alltså.

Vid halvfem körde en skoter in på gården, jaha sonen kom hem.
- Mamma, hörde jag uppfordrande från hallen genast när dörren öppnades.
- Mmm, sade jag lite okoncentrerat.
- Jag har bränt mig på benet, på avgasröret, på skotern!

Och bränt var det. Ett handflatsstort brännsår på underbenet, och skitont gjorde det också. Mamma sjuksystern skred till verket.

I omgångar kylde vi ner skadan, och när läget var under kontroll for jag iväg på Konstens natt, ensam, för nu ville ingen annan längre följa med.

Nåväl kanske likaså bra, för jag hade ändå lovat att vara tillbaka om ett par timmar, för att se över brännskadan igen.

På Konstens natt var det riktig karneval och marknadsstämning. Vackert väder och mycket folk ute. Allt möjligt till salu, som man annars inte stöter på.

Och jag shoppade: en spikmatta, en bok, blyertspennor, suddgummin, mera papper och etiketter till herbariet (!), en påse blåbärslakrits, två skumma burkar som mest såg ut som två tomma cocacolaburkar ifyllda med sand. Ur dem kommer det iallafall att växa upp persilja och annemoner om några veckor, om jag sköter dem rätt...

Vidare köpte jag: en chokladtvål, bodylotion med rosdoft... ja kanske det var allt, ja.

Alla lopptorg missade jag, eftersom jag ju skulle hem igen och se över brännsåret. Likaså bra kanske, jag hade ändå tillräckligt att bära på som det var.

Väl hemma såg jag över brännsåret igen, några blåsor hade bildats och det hade vätskat lite. Skadan i sin helhet såg inte fin ut.

Men nu var det sonens tur att åka iväg på Konstens natt! Boring att stanna här, han hade ju redan låtit bli att spela fotbollsmatch ikväll! Övernatta hos sin flickvän skulle han också, så nu blev det till att lägga om såret riktigt fint och ordentligt, att det håller tills imorgon när jag skall se över det igen.

Efter detta orkade jag inte åka iväg en ny vända till Konstens natt, utan nu testade jag istället spikmattan. Vilket kap! Det är sant, man kan somna på den, fast det till och med är första gången man ligger på den. Motvilligt steg jag upp från den, för nu var det kö dit. Maken och mellerste sonen ville också testa.

Årets köp!

8 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan denna fredag! Brännsår är inte att leka med...särskilt inte nu i denna värme. kramiz Fenixmona

annepauline sa...

Så där hade min son också i flera omgångar, brännsår på benet av avgasröret. Det såg riktigt förskräckligt ut ibland. Han har fortfarande en annan färg på benet just där han hade brännsåren. Spännande med spikmattorna, en del höjer dem till skyarna, andra säger att det är en bluff.

Kent sa...

Sånadär brännsår på benen hade jag också i tiderna det är inte så farligt som det ser ut. Men det gjör ont som fan när man ska riva bort förbandet ifall att det är fasttejpat med nåt bättre sorts tejp!

Smörblomma sa...

Mona: Godkväll! Nej, brännsår i rötmånaden kan bli till vad som helst... Som tur var, såg det bättre ut idag, kommer säkert att torka ut. Kramiz.



annepauline: Ja, det här brännsåret kommer nog också att synas för all framtid, skulle jag tro. Hoppas bara att det torkar ut nu som det skall, och inte ställer till med några problem (fotbollsmatch igen på måndag :/)

Spikmattan är en hit, jag bara väntar på att få lägga mig ner på den igen, måste bara röja upp här lite först :)



Kent: Bra om det inte är så farligt, det låter trösterikt.

Och ja, jag hade nog tejpat fast förbandet med något riktigt ordentligt, skall du veta. Det var ett väldigt oljud när jag skulle ha upp det idag för att kolla skadan, jag fick höra något om att allt hår rivs loss o:)

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan denna fina lördag! Kramiz Fenixmona

Smörblomma sa...

Mona: Godkväll, fint är det ännu ikväll. Jag hade just två kompisar här, vi satt ute på terassen en stund, det var riktigt varmt ännu ikväll :)

Augusta sa...

Vad mysigt det lät med "konstens natt". Fast jag tänkte mer på konstnärer som ställer ut målningar.
Du handlade mycket :)
Tråkigt för din son. Hoppas det känns bättre nu med brännskadan.
Kram

Smörblomma sa...

Augusta: Det fanns allt inom konst; målningar, dans, levande musik, lopptorg, ja allt möjligt... Och marknad också.

Ja sonens brännskada är nog bättre, för tillfälle är han och spelar fotbollsmatch :/