lördag 14 januari 2012

Kvällens lottomiljonär, jag?!



Ja, ja. Fattig man, eller kvinna med för den delen, får slita för sitt uppehälle. Sällan får man skåda dessa vackra vyer IRL, till exempel på Kreta. Eller någon annanstans utanför Finland alls för den delen. Eller ens utanför Sundom, och Malax skärgård, där man har sina residens. Fast man får förstås vara tacksam över att man har två residens, inte alla som har det heller.

Tänk om jag har vunnit på lotto ikväll! Vi har faktiskt två kuponger i spel, så möjligheter finns ju. Dubbla möjligheter, till och med.

Vi skulle flytta utomlands, till att börja med, allt för att undgå skattmasen. J och jag skulle väl få säga upp oss från våra jobb, och N skulle väl hinna bli student innan vi sticker iväg, så inga problem där. T skulle få studera några kurser på distans i 2:an och 3:an i gymnasiet och sedan komma till Finland för att tenta dem ibland. R går ju också ut nian i vår, och vi behöver väl inte sticka iväg förrän han har gått ut heller.

Pengarna skulle vi placera smart och genomtänkt för att undgå finska staten. Dela ut och och placera på lämpligaste sätt, (vi har ju faktiskt vunnit förr.)

Jag tror att vi skulle flytta och bosätta oss någonstans i Amerika först. Sedan Afrika. Sist runt om i Europa. Till Finland skulle vi komma alltsom oftast på besök, annars passar nog klimatet längre ner i Europa lämpligare för mig.

Jag har ännu inte kollat lottokupongerna för ikväll, tänk om vi faktiskt har vunnit?!

2 kommentarer:

Augusta sa...

Hoppas verkligen att du och mannen vunnit på lotto och en stor summa som räcker till era drömmar.

Hur mycket betalar ni i skatt i Finland. Jag har räknat ut efter kommunalskatten, momsen och alla extra skatter som el m.m. så betalar man nog ca 60 kr per 100 kr i skatt. Tjänar du lite mer blir det ca 22% till staten också. Vet snart inte vad vi betalar till eftersom man får mindre och mindre för all skatt man betalar.

Trevlig söndag!
Kram

Augusta sa...

Det går knappt att lämna en kommentar här nu. Hade skrivit en lång kommentar men det gick inte att lämna.

Trevlig söndag! Kram