söndag 3 juni 2012

Grattis till alla vårens studenter 2012

N´s studentfest är över, igår hölls studentfesterna här i Finland. Som jag stökade och kämpade på inför festen, fast jag svor på att jag inte är en morsa som tar sådant så hårt. Ja ja, så kan man säga tills allvaret slår till. Studenten är inget att leka med, istället är det en stor sak.





Här i Finland är gymnasiet en allmänbildande skola som inte ger någon yrkeskompetens på sidan om. I stort sätt är gymnasiet här en skola med anor, och söker man dit efter nian är det bra att ha på klart vart man också ska söka efter gymnasiet, men hur många vet egentligen det?

Ifall man planerar att efter gymnasiet söka in till en yrkeshögskola kan det vara lyckat att först gå en yrkesutbildning. Om man har tänkt sig ett universitet är gymnasiet mer eller mindre ett måste, fast hur många femtonåringar har egentligen tänkt så långt?




Nåja, jag städade huset till oigenkänlighet. Fast var lugna, idag känner man nog igen vardagsrummet igen.





Jag överträffade mig själv med att göra inte bara en, utan flera jordgubbstårtor med vitchokladhack. Jag tror de var goda, ingen klagade iallafall.




N fick blommor och presenter, och blommor glömde vi kvar i stadshuset där den fina dimissionen hölls. Jag trodde i min enfald att ingen kommer att skicka blommor till oss, men där bedrog jag mig. Så många hade grattat min fina son!

Garttis till alla vårens studenter!

5 kommentarer:

Ellis sa...

Hej! Vad god tårtan såg ut, han verkar ha haft ett toppen student firande! =)
Här tar de studenten den 12:e, så många shoppar kläder och fixar nu!
Ha en fin söndag!
Kram Elenor

Ninja sa...

Ja, det är inte lätt att välja vilken väg man ska ta. Men det brukar ordna sig ändå....livet blir aldrig som man har tänkt sig :)

Nett sa...

Studenttider här med, fast jag har ingen som tar studenten, mina äldsta har det avklarat och sonen går på mellanstadiet :) Han slutar nu på Fredag. Kram

Augusta sa...

Då får jag säga grattis till er alla :)
Sonen gått ut gymnasiet och far och mor har planerat och genomfört en trevlig fest.

Väldigt vackee tårta. Förstår att alla var nöjda :)

Kram

Blommen sa...

Vilken vacker (och säkerligen jättegod) tårta! Vår dotter har ännu några år kvar till studenten, jag är rädd att dessa kommer att bli långa, enligt henne så "hatar" hon att studera, vilket bör läsas "ogillar" eller "tycker mindre om", hon överdriver lite tjejen ;-)
Kram förresten!