tisdag 23 mars 2010

Konstnärinnan på Strandgatan, del 4

I den vackra kyrkan var det högt till tak. Senhöstens bleka solstrålar lyste in genom de stora kyrkfönstren över den vita kistan längst fram i kyrkan.

I de två första bänkraderna satt ett fåtal kyrkobesökare, också i bänkraderna längre bak var det ganska glest. Det rådde begravningsstämning och stillhet, bara tysta snyftningar och snörvlande ljud hördes från bänkraderna.

Längst fram i kyrkan, framför den vita kistan mässade prästen på. Med innerlig röst och svepande händer, predikade han för de närmaste sörjande hur rättfärdig och anspråkslös människa Anja hade varit. Hur ofattbart allt var, hur snabbt och oväntat olyckan kan vara framme.

På första bänkraden satt en svartklädd man i övre medelåldern. Han hade gråsprängt, välklippt hår, en attraktiv man enligt de flesta kvinnor. Anjas bror. Ogift, liksom Anja hade varit. Båda syskonen hade varit riktiga enstöringar, aldrig haft något egentligt umgänge på fritiden. Mest bara suttit för sig själva, var och en i sitt eget hem.

Det letade sig en tår nerför mannens kind. Han grimaserade med hela ansiktet för att få tåren att försvinna. Fan att börja sitta här och lipa, han som inte hade haft något egentligt umgänge med Anja sedan de var unga och föräldrarna ännu levde.

---Fortsättning följer ---

9 kommentarer:

Tommy sa...

Trodde ett tag att brodern var mördaren.

annepuline sa...

Hmm, var det rentav brodern som tog Anja av daga? Var han i pengatrångomål och ville få ut hela arvet för sig själv?

Adara sa...

ja det var verkligen kul att sitta i publiken! :) hihi ja visst var det, var kul att få något för det - det hade jag inte räknat med!

ååh ansiktsmasken i förra inlägget tycker jag är underbar! <3

Nett sa...

*spännande* På natten äter jag bara frukt, knäckebröd och kaffe.. :) Det är allt. Brukar bli småsugen, men det brukar mest bero på hur mycket man har att göra på natten.

Karpstryparn sa...

Svar: Precis.

SARAH - You can't fix stupid sa...

sv: jo det är helt okej :) Hoppas jag får ett bra betyg också haha!

Ellis sa...

Spännande att få veta hur det går, men känns inte som att brodern är den skyldige!
Kram

Fenixmonas sa...

Godmorgon min vän! Jojo, det är så dags för brodern att vakna, fast tämligen sent...Kramiz

Smörblomma sa...

annepauline: Ja, jag tänker inte avslöja här vem Anjas mördare var, ifall att jag någon gång rent av får för mig att skriva boken färdig :)

Kan bara säga att de allra flesta människor bär på någon mörk hemlighet, och ifall det händer något som får personen i fråga att känna sig pressad, kan konsekvenserna bli oanade...

Äh, detta blev du säkert inte alls klokare av :)