fredag 18 september 2009

Tips och lindring vid förkylning, del 2


Igen är jag förkyld...

Fast jag tror inte att det är någon ny förkylning på gång, istället tror jag att det är den gamla förkylningen som spökar, och vill ge sig till känna igen.

Dessutom har jag fått jättehög vilopuls, så hälsan är på flera sätt hotad.

Därför kommer nu ett nytt förkylningstips, som jag själv nu försöker leva upp till: VILA.

Vila är jätteviktigt vid botande av förkylning! Bara genom att vila kan man förhindra uppkomsten av förkylning, om man ligger till sängs dagen som förkylningen hotar att slå till.

Alltid har man väl inte möjlighet att ta ledigt från jobbet när det börjar kittla lite i halsen, fast det skulle kanske vara lönt att göra det. Man skulle kanske kunna mota Olle i grind, och inte bli sjuk alls! När det gäller virusbaserade förkylningar är ju läget ett helt annat, men det skall vi inte ta upp nu.

Eftersom jag själv jobbar och studerar parallellt, blir ju lediga dagarna per månad väldigt få. Därför är jag själv ett bra exempel på hur bristen på vila bryter ner immunförsvaret. Enda sättet att komma tillrätta med detta, är då att tillföra vila.

Och vilat har jag gjort idag! Jag är sjukledig, och har också ordnat sjukledigt tills imorgon.

Vila behöver inte alltid innebära att man ligger och sover, sover gör man mycket när man är trött, men vila kan också betyda annat:

  • ligga och läsa en bra bok under en varm filt
  • dricka något varmt ifall halsen kliar
  • blogga och läsa andras bloggar
  • titta på bilder från semestern ( se ovan)
Kort sagt, allt som man tycker om att göra och anser som vilosamt skall man göra. Ta allt i lugn takt och minimera hushållsarbetet. Arbeta i korta knyck med det nödvändigaste, och vila däremellan.
Man kan gärna renbädda sängen, om man orkar. Det är jätteskönt att ligga mellan rena lakan när man skall vila mycket. Droppa också gärna två droppar av någon avslappnande eterisk olja på kudden!

14 kommentarer:

Nett sa...

Härligt, ja inte att du är förkyld men att du skall vila, för det är den bästa medicinen. Ha en trevlig Fredag och helg!

Smörblomma sa...

Nett: Ja, det har gjort riktigt gott att vara ledig idag!

Ja fredag är bäst :) Åtminstone när man också har lördagen (sjuk)ledig. Ha en trevlig helg du också!

Nett sa...

Ja som vår katt här med, han tror att han är i centrum hela tiden ;)

Fenixmona sa...

Låter som en riktigt bra kur! Den ska jag försöka att praktisera någon gång! Fast visst...nu ska vi strax dra oss in till TV-soffan och den är vilsam...mycket vilsam! Kramiz

Smörblomma sa...

Nett: Det är just vad de tror att de är, ja. Katterna, alltså. Herregud, vilket liv det var ikväll när Nisse skulle in, han stod där och kråmade sig på trappan och skulle aldrig ha kommit sig in ;)



Fenixmona: Dra er till soffan ni bara :) Den är ju vilsam, och det är ju det vilsamma som räknas. Kramiz

Nett sa...

Ja nog skall det shoppas, plånboken lär inte vara glad på mig imorrn men det skiter jag i ;)

Olivia sa...

Krya på dig!

Anonym sa...

Godmorgon i stugan denna oskrivna lördag! Kramiz Fenixmona

Augusta sa...

Den där förkylningen kommer och går. Men jag tror det är en influensa. Som du beskrev tidigare med din son låter det som den jag har haft. Extremt trött osv. Influensor börjar bli svåra nuförtiden inte bara svininfluensa.
Trevlig dag Smörblomman från Finland :))
Kram

Smörblomma sa...

Nett: Shoppa på du bara, man skall passa på när man befinner sig på rätt ställe.

Själv handlade jag hur mycket som helst i somras under en resa till Tuuri.



Olivia: Ja, det är mycket bättre idag. Jag har sovit jättemycket, jag sov till klockan två idag ;)



Fenixmona: Goddag! Denna lördag verkar att bli en bra dag :) Kramiz



Augusta: Ja, influensor av alla de slag är inte att leka med. Jag tror det bästa man kan göra, är att bygga upp motståndskraften redan innan sjukdomen slår till.

Trevlig dag till dig med :) Kram

Nett sa...

Ja nog shoppades det. Tuuri ? Vart ligger det.. låter som Grekland!

Smörblomma sa...

Nett: Bra att det shoppades :) Nej, Tuuri är nog inte så exotiskt, det ligger i mellersta Finland, inåt landet.

Men det är rätt stort, det vallfärdas folk från hela Finland dit, och också från utlandet.

Det finns till och med hotell där vid köpcentret, uppbyggt bara för turisternas skull när de kommer dit för att handla... Ganska stor buisnes...

Rhea sa...

Jag tror att vila är jätteviktigt. När jag blir förkyld så har jag oftast sovit för lite under lång tid. Kram

Smörblomma sa...

Rhea: Vila är absolut viktigast! Vila har jag haft brist på nu i fem månader, och se hur det gick; Myocardit,om än lindrig sådan.