måndag 17 mars 2014

Om beskärning av äppelträd


När man ska starta upp ett musteri till sommaren måste man ju i första hand utgå från det viktigaste; råvaran, i det här fallet äpplena. Som jag tidigare skrivit har vi själva äppelträd på tomten vilket gör att vi får själva råvaran gratis. Bra så långt.

Men se på äppelträdena! Otuktade och verkar aldrig ha blivit beskurna, åtminstone av bilden att döma. Men jag kan berätta att de har blivit beskurna nästan varje år, men att något ju måste ha blivit väldigt fel här. Väldigt, väldigt fel.

Inget är för sent att ändra på. Och så har ju träden gett bra med frukt fast de ser ut så här också. Så hur kommer det inte att bli när de blir beskurna då?! Ha ha, kan ju bara bli bättre!

Här ser ni en viktig sida om beskärning av äppelträd och annat bra-att-veta om äpplen. Om odling,  beskärning, gallring av äpplena i trädet, hur man tar hand om skörden och hur man lagrar skörden ifall man inte gör must på allt.

3 kommentarer:

Nett sa...

Jag har tur att slippa sådant med endast en balkong :)

Fenixmonas sa...

Beskärningen är viktig, bäst är ju om träden förblir låga då det är lätt att plocka frukten då. Spännande med eget musteri! Kramiz

Fenixmonas sa...

Glömde ju att skriva matt visst är Lucky en Collie, en stor fin vovve! Förstår att du saknar din vovve...Jag saknar min Catcha jättemycket också fast det är så många år sen hon lämnade oss. kramiz