torsdag 27 mars 2014

Bästa tiden att beskära äppelträden är på våren



Idag har jag beskärt äppelträdena. Det är tyngre arbete än vad man tror. Ta i beaktande att jag också beskärde dem i höstas men det fanns ändå mycket kvar att göra, tyckte jag. Jag vet inte ändå om det är riktigt bra att först beskära på hösten och så igen på våren. Men jag får se det som en undantagssituation.




Det blev många kvistar igen som fick åka. Solen sken och svetten rann längs ryggraden på mig. Speciellt tungt blev det då saven redan har hunnit börja stiga i träden, jag var alltså lite för sent ute. Men det är inte alltid så lätt att veta och mars borde ju vara en perfekt månad att beskära äppelträd i.

Fördelen med att beskära på våren är ju att det finns inga blad i vägen och skymmer sikten då man ska klippa kvistar. Stort plus där.



Så hade jag ju klipparkompis med också! Fast han var mera intresserad av att bara gå runt bland kvistarna och sola på terassen.


2 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Godmorgon! Nu är det bråda tider här så datorn får vila länge mellan varven. Kramiz

Nett sa...

Underbara våren :) Kram