tisdag 17 augusti 2010

Hallonpaj


Plötsligt har det börjat dra ihop sig till höst märkte jag häromdagen när jag spatserade omkring i trädgården. Hösten är ju också lika med skördetid, så nu gäller det att ligga i så att inte till exempel hallonen förfars.

Sagt och gjort alltså. Idag bakades det hallonpaj (igen), jag har redan hunnit baka ett par stycken under den senaste veckan. Här följer receptet:


HALLONPAJ

150 g smör
1 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl gräddfil
½ dl socker
1 ägg
2 tsk vaniljsocker
5 dl hallon

Blanda ihop ingredienserna till pajbottnen. Smörj en pajform och platta ut degen i den.
Blanda fyllningen och häll den över hallonen i pajformen.

Grädda i 200 grader i ca. 30 minuter.

Serveras med vaniljsås eller vaniljglass.

5 kommentarer:

Ellis sa...

Åhh, vad gott det såg ut! =)
Synd att det krånglar med bloggen, verkar vara sånt ibland.
Sitter och varvar ned efter en jogging/promenad tur ikväll, ska ta en dusch och sen sova gott!
Kram

annepauline sa...

Det där receptet har jag också. Det blir verkligen supergott.Med blåbär blir det också gott, man kan även ha i en burk krossad ananas i fyllningen. Strykande åtgång!

Smörblomma sa...

annepauline: Strykande åtgång verkligen! Knappt att man hade hunnit ta den ut ur ugnen förrän den var uppäten.

Egentligen fattar jag inte det där med att somliga bakar och fryser in det har aldrig hänt mig, allt blir genast alltid uppätet...

annepauline sa...

Så sant, så sant, jag har aldrig frusit in en enda kaka eller en bulle i hela mitt liv! Vissa säger de har frysen full med rulltårtor och bullar. Varför ska de ligga där??? Hos mig är det slut på en gång, håller jag på och röjer i köket under tiden som bakverket svalnar så hinner jag inte smaka själv förrän allt är slut!

Smörblomma sa...

annepauline: Nä, just det. Som min mamma till exempel; hon kan inte baka därför att det inte ryms in mera i frysen?! Varför ska det ligga där då?

På senare tid har hon fattat och kört ut överflödet till oss. Genast jämnar ju tillgång och förfrågan ut sig då, inga problem alls längre.