torsdag 22 april 2010

Mimmi, in memorian


Idag är det årsdagen sedan hon dog...


Vår älskade schäfer är död
Sov med änglarna, Mimmi

***

Som ett svart, litet knyte kom du till oss
Tio veckor gammal, med sträv päls och alltför stora öron
Ljusröd tunga med två bruna födelsemärken på
Mörkbruna, hängivna ögon som alltid var glada
Livet log

Du blev större och växte ikapp dina alltför stora öron
Vår stora, snälla vakthund med de mörkbruna ögonen som alltid var glada
Ute i skärgården hade du ditt paradis på jorden, du simmade i havet och fick springa fritt på tomten
Är du i paradiset nu, Mimmi?
Är pardiset för hundar en skärgårdsö där inga koppel behöver finnas?

När du var sex år gammal blev du sjuk
Du blev mager och hängig, och dina mörkbruna ögon orkade inte längre alltid vara glada
Orken försvann alltmer och dina ögon blev trötta och matta

Sjukdomen grinade illvilligt mot oss, den visste att den skulle segra

En solig och kall eftermiddag i april vann den sitt segertåg i din plågade kropp
Du andades inte längre, och dina mörkbruna ögon var tomma och utan liv
Den kyliga vårvinden kändes kallare än någonsin mot våra händer, när vi för sista gången strök över din vackra, svarta päls

Senare på kvällen hittade jag en tofs av din päls, som hade fastnat i din favoritbjörk nere i skogen
Jag plockade med mig tofsen hem

Hur är det i paradiset, Mimmi?

Vila med änglarna

11 kommentarer:

egoinasmamma.nu sa...

Jag fick avliva min 11 år gamla hund Madde för snart ett år sen. Känner med dig.

SARAH - You can't fix stupid sa...

sv: åh vad jobbigt. vart tar våren vägen liksom? :(

Fenixmonas sa...

Så hemskt när man mister sina vänner...Vi fick ta adjö av våran Catcha då hon var 10,5 år...Kramiz

Tommy sa...

En hund glömmer man inte så lätt. Min blev i allafall 12 år.

Jag har ju skrivit färdigt slutet men jag är inte riktigt nöjd så det kanske ändras.

Ellis sa...

Minns när min kompis var tvungen att ta farväl av sin Lady, hon blev sjuk och det var för smärtsamt för henne. En underbar hund! =)
Vad fint du har skrivit om Mimmi!
Kramar

biggan sa...

det är hemskt när ens vänner går bort, kramar om massa extra till dig kramar biggan

Nett sa...

Vilka minnen och spår man har efter sina husdjur. Underbart att man ändå har minnen kvar. Kram

annepauline sa...

Snyft, så sorgligt så usch.

Daniel sa...

tror hon har det busigt och mysigt i hundhimlen!

Augusta sa...

Snyft, vad ledsen jag blev.

Vad hände, var det någon tumör som hon fick?

Man älskar sina husdjur, stora som små.

Kram till dig och Nisse

Smörblomma sa...

annepauline: Ja, jag saknar henne så mycket. Men livet går vidare, det måste ju det...