lördag 23 januari 2010

Praktiskt feng shui tips


Här följer ett jättepraktiskt feng shui tips:

När man går in i ett rum; exempelvis toaletten, ser man till att ta med sig en onödig pryl ut därifrån när man lämnar rummet. Till exempel en gammal, torkad kajalpenna i badrumsskåpet, som bara har lämnat dit utifall att. I värsta fall är den redan tio år gammal, och har kanske bara varit i användning två gånger.

Alltså; ut med pennan!

Samma sak gäller kökslådorna, där kan man hitta ett och annat. Som till exempel taxknivhållarna från åttiotalet, som jag fick med på köpet när jag beställde något från Ellos i tiden. En gång har jag använt taxknivhållarna. En gång.

Alltså; taxknivhållarna åker ut. De är inget jag kommer att sakna, snarare kommer jag bara att känna lättnad när de inte längre ligger där och dräller. Fult missfärgade hade de också blivit efter alla dessa år.

Varenda låda, vartenda skåp, vartenda rum kan städas enligt denna princip. Det räcker sin lilla tid, men det görs ju utan större ansträngning, och resultatet blir jättefint :)

20 kommentarer:

Fenixmonas sa...

Behändigt sätt att på sikt få röjt undan! Kramiz Fenixmona

Nett sa...

Bra tips.. så brukar jag tänka med, det finns inom mig :)

Ellis sa...

Från badrummet försvinner det alltid nåt, finns om inte annat gamla saker som gått ut! =)
Hoppas du har en fin helg, ska snart sova nu!
Kramar

Augusta sa...

Tack för tipsen! Ligger efter med städning så jag kan nog ta fler saker och slänga.
Har mycket att göra just nu och ev. bra tag framåt.

Du hade beställt från Ellos? Är det svenska Elloskatalogen? Isåfall har dom etablerat sig i Finland också :)

Då jag var liten och bodde i den lilla byn i Lappland då beställde ofta från Ellos och dom andra katalogerna. Härliga minnen.

Ha en bra dag Smörblomman och krama Nisse :)
Kram

Augusta sa...

Augusta
http://www.metrobloggen.se/evas

Du har en award hos mig med en kommentar om just dig!

Awarden innbär lite förpliktelser.

Kram

Ida sa...

Haha ja verkligen. Men som tur är gick resan hem bättre. ;)

Hoppas att du har haft en fin helg!
Kram

annepauline sa...

Bra tips det där. Jag har läst något liknande på något annat ställe och försöker tillämpa det hela tiden. Jag har nog varit en "sparare" men har börjat slänga ganska hejvilt på senare år. Tänk, vad skönt det egetligen känns när man slänger iväg en massa grejer så det blir nästan tomt i lådor och skåp. Det är ju ytterst sällan som man behöver ångra sig.

Daniel sa...

Bra tips du hälsar han som borde ta itu med vårstädningen!

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan denna kalla söndag! Här har vi minus 15,3 grader just nu. Kramiz Fenixmona

Kent sa...

Jamen hallå!!!

Smörblomma sa...

Fenixmona: Ja, skall man städa och röja upp är det bäst att göra det på så enkelt sätt som möjligt. Annars är risken stor att inget blir gjort! Kramiz

Smörblomma sa...

Nett: Jag tror att det är just det som det handlar om. En ny sak in, en gammal ( som inte längre fyller någon funktion) ut.

Smörblomma sa...

Ellis: Ja, badrummet är ett tacksamt rum att röja ur :) Kramar

Smörblomma sa...

Augusta: Ellos finns nog här i Finland också. Vet inte riktigt hur länge de har varit etablerade här, men nog över tjugo år iallafall.

Ha en bra dag du också Augusta, Nisse och jag sänder kramar tbx :)

Smörblomma sa...

Augusta: Tack för den fina utmärkelsen :) Kram

Smörblomma sa...

Ida: Tur att resan gick bra :) Kram

Smörblomma sa...

annepauline: Verkligen, det är ytterst sällan man ångrar att man slängde iväg något, som ändå bara låg och skräpade.

Skulle väl i såfall vara några gamla fondpapper som jag i min iver slängde iväg för några veckor sedan. Och tror du inte att jag två dagar senare skulle ha behövt dem! Fårse om det blir till att ringa till Helsingfors nu, eller om det ordnar sig iallafall.

Smörblomma sa...

Daniel: Vårstädningen, ja. Där ligger jag själv efter flera år ;)

Smörblomma sa...

Fenixmona: Nu är det bara minus sju grader här. Vågar man kanske se det som ett vårtecken ;) Kramiz

Smörblomma sa...

Kent: Hallåå själv. I`m back! Återkommer till anledningen av frånvaron lite längre fram :x