torsdag 5 juli 2012

Om finlandismer när man är uppvuxen i helt svenskspråkig miljö



När man skriver mycket som jag ju gör stöter man titt som tätt på stötestenen finlandismer. Oberäkneliga ord som man själv anser som självklara eftersom man ju har modersmålet svenska. Då kan man ju svenska, eller? Åtminstone om man jämför med landets andra språk finskan, som man ju aldrig utgivit sig för att behärska perfekt, då man själv är uppvuxen i en helt svenskspråkig miljö.

Finlandismer är förrädiska. Eller vad säger ni om följande, åtminstone finlandssvenska läsare reagerar säkert på samma sätt som jag gör och tänker oops!

batteri (sv. element), stegring (sv. lätt feber), halare (overall), diskbord (sv. diskbänk), rusvård (sv. missbrukarvård), taltur (sv. inlägg, anförande), denhär (sv. den här)

Vad sägs? Orden i kursiv stil är ord som jag själv använder i dagligt tal utan att alls reagera på att de skulle vara "fel ordval" på något vis. Vad säger ni "Sverigesvenskar", förstår ni alls vad orden i kursiv stil betyder, eller tror ni kanske rent av att man pratar finska ifall ni hör dessa ord? Vid närmare granskning så är ju orden rakt översatta direkt från finskans motsvarande ord. Fast det är ju ingenting man går omkring och tänker på när man pratar, bara så där.

Det finns så många fällor med våra kära finlandismer, och det värsta är att det är en hel vetenskap att reda ut dem.

5 kommentarer:

Augusta sa...

Det mesta iallafall :)

Halare skulle jag inte förstå att det var overall.

Finska är ett svårt språk. Då jag är i huset i Tornedalen och vill lyssna på radio. Ja, då får jag bara in finska program. Förstår inget men musiken är internationell :)

Kram

Fenixmonas sa...

En del skulle jag förstå men inte halare...det hade jag nog tagit för finska...Där jag kommer ifrån där är språket väldigt uppblandat med norskan. Vanliga ord för mig begriper inte alltid folk där jag nu bor. kramiz

Nett sa...

Jag skulle nog inte tro att det var finska men däremot kanske en dialekt som jag inte skulle kunna placera. ;) Kram

Ellis sa...

Hej!
Några av orden var rätt klockrena men inte alla, skulle nog också tro att det var dialekt om jag hörde det! =)
Hoppas du har en fin helg!
Kram Elenor

Ninja sa...

Hmmm.....är österbottning av börd men ej av födsel. Där talar men en snart utdöd gammalsvenska som är obegriplig för de flesta svensksvenskar.....